• Delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Compricer - Jämför lån (ny)
4. Klaralån - Lån utan UC
5. Flexkontot - Swish, ingen UC
6. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
7. Binly - Lån utan UC
8. Ferratum - Lån utan UC
9. Viaconto - Lån utan UC
10. Brixo - Swish-utbetalning & Ingen UC

Kan man rädda situation/samlingslån

Matz76

Aktiv medlem
Poäng: 6
Blev medlem
15 Februari 2021
Meddelanden
21
Mottagna reaktioner
1
Poäng
6
Det får du, har haft under 300 000 i årsinkomst varje gång jag sökt och blivit beviljad. Inga problem. Men du måste välja samlingslån.
Oj då.. Hos vilka banker har du fått låna mer än årsinkomst? Sökte du via Lendo/Advisa? Jag sökte samlingslån för 2 år sedan hos Advisa och Lendo och då fick jag inte låna mer än 230 000 kr.
 
  • Nystartslån
  • Lån utan UC
F

Frövi

Gäst
Poäng: 0
Oj då.. Hos vilka banker har du fått låna mer än årsinkomst? Sökte du via Lendo/Advisa? Jag sökte samlingslån för 2 år sedan hos Advisa och Lendo och då fick jag inte låna mer än 230 000 kr.

sökt både lendo och Advisa och fått lån på 300 från marginalen, avida finans, Forex och remember. Fick nog erbjudanden som var lite lägre från andra håll typ mellan 220 och 250 också men dessa tog jag inte och minns inte vilka det var.

skulle du få bara 230 ex pga din kreditvärdighet så tar du det och löser i samma plan fast mindre på nordax. Nästa gång blir den mycket bättre och då får du 300
 

clyro86

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 717
Blev medlem
18 Februari 2018
Meddelanden
1 084
Mottagna reaktioner
865
Poäng
717
Ursäkta om jag nyfiket frågar men du nämner du har månadsinkomst på 27k efter skatt men årsinkomst 250k. Du pratar olika årtal då med andra ord? Är det en avsevärd förbättring 2020 vs 2019Års inkomst tex?

Sen har jag också 2 barn och bor I hyres och dras med sjuhelsikes massa lån men för mig vore det en dröm att få ha kvar 8000kr efter räkningar. Jag har kvar 3-4k och det ska räcka till mat och bensin å eventuella nöjen. Vi lever alla olika men hur ser dina utgifter ut eftersom du oroar dig för kronofogden med såpass mycket å röra dig på?
Noterade även amortering på en hyresrätt utöver dina funderingar...
 

Ankki55

V.I.P
Poäng: 327
Blev medlem
2 Februari 2019
Meddelanden
362
Mottagna reaktioner
148
Poäng
327
Oj då.. Hos vilka banker har du fått låna mer än årsinkomst? Sökte du via Lendo/Advisa? Jag sökte samlingslån för 2 år sedan hos Advisa och Lendo och då fick jag inte låna mer än 230 000 kr.
Jag har fått samlingslån på nästan 80 000 mer än min årsinkomst.
 

Matz76

Aktiv medlem
Poäng: 6
Blev medlem
15 Februari 2021
Meddelanden
21
Mottagna reaktioner
1
Poäng
6
Hej!

Jag har månadsinkomst på ca 27000 kr efter skatt. Är ensamstående far, 2 barn, har hyresrätt. Jag betalar ca 6500 kr i månaden för ränta och amortering. Efter alla räkningar är betalda har jag och mina 2 barn bara 8000 kr kvar att leva för. Vad kan jag göra för att minska månadskostnad för lån? Mina förutsättningar är inte alls bra, jag vet, har själv orsakat detta genom att ta på mig flera lån under de senaste åren. Vill bara höra om det är något jag kan göra för att rädda situationen innan det
blir aktuellt med kronofogden. Jag är mycket tacksam om någon kunde ge mig någon tips...

Jag har 250 000 kr i årsinkomst

UC betyg 4,8%
1 förfrågning, försvinner den 21 februari

Lån:
Samlingslån på Nordax 7,5% ränta, 228 000 kr
Samlingslån på Avida Finans 7 % ränta, 200 000 kr
Lån på Santander 7% ränta, 80 000 kr
Kreditkort tuicard 45 000 kr
Mastercard kreditkort 40 000 kr
Collector betalkoll 50 000 kr (var osynlig innan, men nu rapporterar de till UC)
Kontocredit 10 000 kr

Totalt: ca 650 000 kr

Plus 320 000 kr CSN (syns också på UC)

Jag vill inte ta på mig nya krediter utan vill hitta 2 st samlingslån med lite bättre ränta och längre återbetalningstid, men frågan är om man kan få någon samlingslån överhudtaget när jag är så överbelånad.

Jag har sökt samlingslån på 200 000 kr. Har UC 1,3, inga förfrågningar. Har fått erbjudande från Remember, ränta 8, 69%, Resurs bank 10% och Icano 6, 5 %. Jag har i fagsläget lägre räntor så tänker istället att ansöka om att utöka lån hos Nordax och Avida.
 

Zaozi

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 677
Blev medlem
27 April 2020
Meddelanden
1 364
Mottagna reaktioner
715
Poäng
677
Jag har sökt samlingslån på 200 000 kr. Har UC 1,3, inga förfrågningar. Har fått erbjudande från Remember, ränta 8, 69%, Resurs bank 10% och Icano 6, 5 %. Jag har i fagsläget lägre räntor så tänker istället att ansöka om att utöka lån hos Nordax och Avida.

Matz, varför tar du inte råden du ber om här i forumet? Som jag förstod det så var det kris eftersom du ville ha ner månadskostnaden. Du skulle i mitt tyckte ha sökt på 500.000 och låtit bankerna gett så höga bud dom kan. Som vi skrev tidigare så får du inte avslag bara för att det sökta beloppet skulle vara för högt, du får istället bud på det bankerna kan bevilja dig som mest.

Du hade med allra största sannolikhet fått 350-400 beviljat och således kunnat samla en hel del av dina lån för att få ner månadskostnaden. Därefter hade du kunnat vänta i cirka 6 månader och gjort ett nytt försök för att få ner räntan på det nya lånet. Bankerna ger oftast volymbaserade räntor vilket innebär att ju högre det sökta beloppet är desto lägre ränta kan du också få.

Vad gäller det sista du skrev att du ska kontakta Nordax och Avida för att se om de kan utöka dina lån så skulle jag avråda dig från att ta 2 nya kreditupplysningar eftersom att förmedlaren du gjorde ansökan hos jobbar med dessa banker och om dom kan utöka dina lån så kommer du att få erbjudande om det.

Allt detta skrivet i välmening och jag hoppas det löser sig för dig oavsett hur du väljer att göra!
 
Senast ändrad:

Peppan

V.I.P
Poäng: 217
Blev medlem
3 Februari 2020
Meddelanden
631
Mottagna reaktioner
64
Poäng
217
@Matz76 får jag fråga om du fick lösenkrav på dina erbjudande ? Antar att du valde samla lån .
 

Matz76

Aktiv medlem
Poäng: 6
Blev medlem
15 Februari 2021
Meddelanden
21
Mottagna reaktioner
1
Poäng
6
Matz, varför tar du inte råden du ber om här i forumet? Som jag förstod det så var det kris eftersom du ville ha ner månadskostnaden. Du skulle i mitt tyckte ha sökt på 500.000 och låtit bankerna gett så höga bud dom kan. Som vi skrev tidigare så får du inte avslag bara för att det sökta beloppet skulle vara för högt, du får istället bud på det bankerna kan bevilja dig som mest.

Du hade med allra största sannolikhet fått 350-400 beviljat och således kunnat samla en hel del av dina lån för att få ner månadskostnaden. Därefter hade du kunnat vänta i cirka 6 månader och gjort ett nytt försök för att få ner räntan på det nya lånet. Bankerna ger oftast volymbaserade räntor vilket innebär att ju högre det sökta beloppet är desto lägre ränta kan du också få.

Vad gäller det sista du skrev att du ska kontakta Nordax och Avida för att se om de kan utöka dina lån så skulle jag avråda dig från att ta 2 nya kreditupplysningar eftersom att förmedlaren du gjorde ansökan hos jobbar med dessa banker och om dom kan utöka dina lån så kommer du att få erbjudande om det.

Allt detta skrivet i välmening och jag hoppas det löser sig för dig oavsett hur du väljer att göra!
Tack för ditt svar! Förstår att du menar väl. Men det är inte så lätt tyvärr. Förra året sökte jag samlingslån på 350 000 kr, med mycket bättre förutsättningar (0,6 UC och mindre blankolån), men ändå kunde låna högst 220 000 kr. Idag är mina förutsättninfar ännu värre, 1,3 UC plus 650 000 kr i blankolån. Så jag tror inte att jag kunde fått mer än 220 000 kr denna gång. Nu när jag sökte denna gången så fick jag mindre bra ränta också. Så det känns som att jag kan tyvärr inte göra så mycket mer just nu. Jag väntar med att ansöka om utökning av lån på Nordax och Avida.
 
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp